החשיבות של מיתוג עסקי לחברת תעופה

ענף התעופה נחשב לאחד הפורים ביותר מבחינה כלכלית כיום. זהו גם ענף תחרותי ביותר, שעה שחברות תעופה רבות מתחרות על כל נוסע פוטנציאלי. עקב כך, הרי שכל חברה מנסה להתעלות על האחרת, ולהבליט את כל מה שחשוב להיות מובלט. וכאן בדיוק ניתן להתחיל לדבר על מיתוג, חברות תעופה ומה שביניהם.

מה כולל מיתוג לחברות תעופה?

ברמה הכללית, אין הבדל מהותי במשמעות של מיתוג עסקי עבור חברת תעופה או כל גורם עסקי אחר. זהו הליך שמטרתו להבנות את החברה בפני קהל היעד שלה, ובכך למעשה לגרום לו להבין את יתרונותיה על פני המתחרות. כך, הרי שקיימות כיום לא מעט אפשרויות טיסה לכל יעד ויעד, בין אם חברות לאומיות ומופרטות, ובין אם מפוארות או חברות ה-Low Cost.

כל חברה רשאית, כמובן, לקבוע את המיתוג שלה באופן שונה בתכלית. אולם, ניתן למצוא מספר היבטים אשר חוזרים פעמים רבות. למעשה, לא פעם המיתוג ינוע סביב שני קטבים עיקריים: הראשון הוא מיצובה של החברה כלאומית, והשני כגלובאלית.

המאפיינים הלאומיים (והגלובאליים) של חברות התעופה

פעמים רבות, רואים כי מיתוג עסקי לחברת תעופה מבליט את המדינה ממנה היא באה. הדבר בא לידי ביטוי הן בדגל המדינה שבוודאי מופיע על שלדת המטוס, והן בשם חברת התעופה (למשל, "ישראייר" או "אייר פראנס"). מעבר לכך, הרי שמחקרים שבחנו פרסומות לחברות תעופה לאורך השנים, מצאו בחלק ניכר מהן ביטויים לאומיים פטריוטיים של ממש.

מן העבר השני, כאמור, עומד הפן הגלובאלי של חברת התעופה. ברור כי מעצם היותה כזו, היא חוצת מדינות, ומנסה להיות בינלאומית ככל האפשר. הדבר בא לידי ביטוי לשפה האנגלית השלטת באתרי האינטרנט או בעלונים של חברות רבות, ואפילו במהלך הטיסה: כל דייל, למשל, חייבת להפגין בקיאות מלאה בשפה האנגלית.

יתרונותיו של מיתוג נכון

חברה תעופה, לצורך מיתוג עסקי, רשאית בהחלט לנוע על כל אחד מהקטבים האלה, ולבחור להבליט יותר אחד מהם. בנוסף אל אלה, הרי שהחברה רשאית בהחלט לתת את הדגש על כל מאפיין אחר: יכולים אלה להיות המחירים הזולים של הטיסות, בטיחות הטיסה הגבוהה, האבזור עבור הנוסעים או כל דבר אחר.

ההבלטה של אלה משמעותית ביותר: כיום, רבים בוחרים את חברת התעופה שלהם על בסיס המוניטין שלה. כך, אפילו אם חברה אחרת תציעה טיסה משתלמת ונוחה יותר בתאריכים, הם יעדיפו לדבוק במוכר, כלומר, בחברה שהם סימנו מראש כמועדפת עליהם. יש אנשים, באותה מידה, אשר טסים מדי שנה אך ורק באמצעות אותה חברת תעופה.

כל אלה מאפשרים להסיק כי מיתוג עסקי מהווה שלב מהותי בדרך לבחירה של כל טיסה וטיסה, ויכול להוות את ההבדל בין טיסות ריקות- לבין כאלה שלא ניתן למצוא בהן ולו מושב פנוי אחד. מיותר לציין כי המשמעות של כך מסתכמת בהון תועפות מדי שנה ושנה.


*